10 Pinterest borden die je bedrijf MOET hebben.

Door Caroline van Zomeren-Boerkamp

Moet ik nou ook nog op Pinterest?! Goeie vraag. Pinterest, een online prikbord waarop je afbeeldingen kunt verzamelen, is één van de snelst groeiende social media platformen van dit moment, met zo’n 70 miljoen gebruikers wereldwijd, waarvan 1,1 miljoen in Nederland.

Pinterest borden die je MOET hebbenTwitter en Facebook worden gebruikt om te socializen, nieuwsberichten te lezen en te checken waar vrienden mee bezig zijn. Pinterest wordt vooral gebruikt om nieuwe dingen te ontdekken, zoals een recept, een outfit, een infographic of een product.

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat gebruikers tot vier keer meer tijd besteden op Pinterest dan op Twitter en tot vier keer vaker het product dat ze willen kopen, vinden op Pinterest in plaats van Facebook. Daarnaast staan Pinterest gebruikers meer open voor advertenties.

Inmiddels is de kans dat er iets vanaf je webshop op Pinterest wordt gedeeld groter en levert Pinterest in verhouding meer bezoekers en transacties op dan Facebook of Twitter.

Dus, wanneer een Pinterest bedrijfsaccount?

Als je interessante content hebt om te delen is Pinterest een goed medium voor je bedrijf. Verkoop je producten online, heb je een blog, is je bedrijf werkzaam in mode, architectuur, decoratie, eten en drinken, toerisme, tuinieren, fotografie, kunst of heb je (voornamelijk) vrouwen als klant dan had je allang met je bedrijf op Pinterest moeten zitten.

Eén van de grootste fouten die marketeers op Pinterest maken is het promoten van hun eigen bedrijf in plaats van naar hun klanten te luisteren en te bieden wat zij willen zien. Zorg 80% van de tijd voor waardevolle, boeiende content die wat toevoegt en vermaakt. Je Pinterest pagina moet vooral je imago uitstralen en niet alleen je producten of diensten laten zien. Probeer een rechtstreekse pitch te vermijden.

Dit zijn dé 10 borden die je MOET hebben.

MM Pinterest Images

 

  1. Hoofdbord
    Dit is je belangrijkste bord en zou in de bovenste rij van je Pinterest pagina moeten staan. Deel hier relevant nieuws, tips en trucs die te maken hebben met je belangrijkste producten en diensten. Dit kan in de vorm van blog-posts, artikelen, video’s, podcasts en e-boeken van je eigen en andere websites.

  2. Infographics bord
    Onderzoek heeft aangetoond dat beelden met een hoogte van 800 pixels het goed doen op Pinterest, ze vallen meer op. Dit is één van de redenen dat infographics veel worden gedeeld en geliked. Een infographics bord zal je helpen het aantal volgers te verhogen en hun betrokkenheid te vergroten.

  3. Groepsbord
    Groepsborden hebben over het algemeen veel meer betrokkenheid en kunnen je helpen snel het aantal volgers en de traffic naar je website te verhogen. Je kunt starten met je medewerkers toe te voegen en dit uit te breiden naar kennissen, klanten en partners. Zorg wel voor een aantal regels zodat je bord relevant en van goede kwaliteit blijft.

  4. Klantenbord
    Het is goed om testimonials van je klanten ook op Pinterest te delen. Je kunt deze ervaringen delen op een apart bord waarbij je eventueel de locaties van je klanten aan de pins toevoegt door middel van ‘kaart toevoegen’. Zo geef je je volgers weer wat extra informatie.

  5. Productenbord
    Uiteraard is een producten(- of diensten)bord noodzakelijk. Zorg ervoor dat je deze gescheiden houdt van je andere borden. Verkoop je je producten online, maak dan gebruikt van ‘rich pins’, in deze pins kun je veel meer informatie kwijt, zoals de prijs, een prijswijziging of de beschikbaarheid van een product.

  6. Verborgen bord
    De pins die je op een verborgen bord toevoegt kunnen je volgers niet zien. Je kunt het gebruiken als je een specifieke pin nog niet wilt delen, maar je kunt het bijvoorbeeld ook gebruiken als voorbereiding op een productlancering. Je verzamelt dan informatie op het bord en pas als je daadwerkelijk lanceert kun je het verborgen bord publiek maken. Verborgen borden zijn ook handig als je informatie wilt delen met maar een paar mensen.

  7. Quotes bord
    Quotes, of citaten, zijn erg populair op Pinterest. Zorg ervoor dat je quotes kiest die je imago ondersteunen. Motiverende quotes doen het altijd goed.

  8. Foto-bord
    Een foto-bord kun je gebruiken om plaatjes en foto’s te delen over je bedrijf. Dit kunnen evenementen zijn, een kijkje achter de schermen of een ‘smoelenboek’ van het personeel.

  9. Voor en na bord
    Op een ‘voor en na’ bord kun je producten en diensten die zichtbare verbeteringen leveren, geweldig promoten. Dit kan als je bijvoorbeeld een kapper, fitness trainer, loodgieter, tandarts, plastisch chirurg, tapijtreiniger, hovenier, dakbedekker of schilder bent.

  10. Humorbord
    Iedereen houdt van een goede grap op z’n tijd. Op dit bord kun je grappige plaatjes en foto’s plaatsen die uiteraard ook weer je imago ondersteunen.

Welk Pinterest bord mist er volgens jou nog aan deze lijst?

Om de laatste Pinterest nieuwtjes, tips & trucs niet te missen, kun je je hier aanmelden voor mijn blog updates: